U bent hier
Programma 2024
Voorwoord
Beste inwoners van Merchtem
Het is met trots en een groot gevoel van verantwoordelijkheid dat ik u, samen met mijn ploeg, ons campagneprogramma presenteer. Wij zijn ervan overtuigd dat Merchtem klaar is voor een nieuwe koers, een koers die inspeelt op de noden en wensen van al onze inwoners.
Onze gemeente heeft immers veel potentieel, maar het is duidelijk dat er ook uitdagingen zijn die aangepakt moeten worden. Van een beter mobiliteitsplan tot versterkte sociale voorzieningen, van duurzaam milieubeheer tot ondersteuning van lokale ondernemingen – ons programma bevat concrete en haalbare initiatieven die kunnen bijdragen aan een verbetering van de actuele pijnpunten.
Wij hebben geluisterd naar uw zorgen, ideeën en dromen. Deze input heeft ons geholpen om een programma te schrijven dat niet alleen ambitieus is, maar ook realistisch en haalbaar. Wij geloven in de kracht van samenwerking en dialoog, en wij zijn ervan overtuigd dat een gemeentebestuur dicht bij de mensen moet staan om effectief en efficiënt te kunnen werken.
Ons programma is opgebouwd rond de kernwaarden van transparantie, betrokkenheid en duurzaamheid. Wij willen een Merchtem creëren waar iedereen zich thuis voelt, waar iedereen gelijke kansen krijgt en waar de toekomst verzekerd is voor onze kinderen en kleinkinderen.
Ik nodig u uit om dit programma te lezen en mee te denken over de toekomst van onze prachtige gemeente. Samen kunnen we een verschil maken. Samen kunnen we bouwen aan een beter Merchtem.
Met Merchtemse groeten,
Reinhoud De Bosscher
Lijsttrekker van N-VA Merchtem
Veiligheid
VEILIGHEID
Een veilig Merchtem is de basis van een gemeente in vorm. Bij veiligheid voor Merchtem denken we snel aan de lokale politie. Hoewel dit logisch is, is het slechts een deel van het verhaal want een veilige gemeente is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel politie, het lokaal bestuur als van de burgers.
Hoewel de werking van de politie sterk gereglementeerd is kan een lokaal bestuur via het Zonaal Veiligheidsplan toch mee wegen op het gevoerde veiligheidsbeleid. Het Zonaal Veiligheidsplan wordt opgemaakt door burgemeesters, procureur des Koning, de korpschef en een afgevaardigde van de federale politie. Samen bepalen zij de veiligheidsprioriteiten voor de komende 6 jaar.
Ook tijdens de looptijd van het plan kunnen politieraadsleden gericht de korpschef bevragen om mee het gevoerde beleid de juiste richting uit te laten gaan. Naast de politie kan de lokale politiek ook zijn verantwoordelijkheid nemen om een veilig Merchtem te creëren. De meest gekende manier is het beteugelen van overlast via de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes).
Daarnaast heeft de burgemeester en het college via de bestuurlijke handhaving zeker ook zijn rol te spelen, maar ook andere beleidsdomein zoals ruimtelijke ordening of de jeugddienst kunnen vanuit hun vakgebied helpen om onze gemeente veiliger te maken.
Het sluitstuk van een veilig Merchtem zijn haar inwoners. Zij zijn het vaakst aanwezig op onze straten en pleinen en kunnen dus ook het meeste zien of doen. N-VA Merchtem wil we op gerichte manier de nodige burgerzin ondersteunen.
RICHTING GEVEN AAN DE LOKALE POLITIE
1. Met onze lokale politie als partner willen we volop inzetten op het bestrijden van het onveiligheidsgevoel.
Door een verloederd straatbeeld (door o.m. leegstand en zwerfvuil) wordt kleine criminaliteit aangetrokken omdat men het gevoel heeft dat er op deze plekken toch niet wordt gehandhaafd. Bijgevolg ontstaat er een onveiligheidsgevoel. N-VA Merchtem erkent deze problematiek en schikt haar beleidsstandpunten ernaar.
2. We zetten volop in op de wijkwerking van onze lokale politie. Zij zijn het best geplaatst om de gevoeligheden in de wijk aan te voelen en problemen op tijd te signaleren.
N-VA Merchtem wil meer inzetten op meer “blauw op straat”. Om dit te realiseren is een verschuiving in de begroting voor ons geen taboe.
De wijkwerking moet sterker worden uitgebouwd en er moeten meer interventie-eenheden beschikbaar zijn. We gaan nog enkele stappen verder:de wijkwerking wordt versterkt, moet nog makkelijker bereikbaar en klantvriendelijker worden en dient nog meer aanspreekbaar te zijn voor de Merchtemnaar; de spreekuren van de wijkwerking van onze lokale politie voor bewoners wordt uitgebreid en de politie organiseert wijkbezoeken om nog meer voeling te houden met de wijken. Justice has to be seen to be done: we verhogen de zichtbaarheid van alle veiligheidsdiensten in alle wijken van de Merchtem; we blijven onverminderd investeren in de werking, kwalitatief personeel en innovatieve technologie voor de lokale politie. We zetten nog sterker in op technologie en datagerichte aansturing van de hulp- en handhavingsdiensten.
3. Drugs richten onnoemelijke maatschappelijke schade aan, verwoesten mensenlevens en leiden nu en dan ook tot onaanvaardbaar geweld. De war on drugs in Merchtem moet opgevoerd worden. Van straatdealer tot drugsbaron, allemaal moeten ze zich opgejaagd voelen in Merchtem. Drugpanden moeten consequent worden gesloten en we pleiten voor de sluiting van woningen die in hoofdzaak dienen als deal- en gebruiksplek. Sporadische sweeps in scholen zijn voor ons geen taboe.
N-VA Merchtem wil de strijd tegen dealers op het openbaar domein opvoeren en hen oppakken.
4. In Merchtem moet de wet worden nageleefd. Dus ook gebruikers van (hard)drugs mogen de dans niet ontspringen. Wij verhogen het bewustzijn over de korte en lange termijneffecten die het gebruik van (illegale) drugs met zich meebrengt. Tegelijkertijd lichten we toe hoe dit gebruik bijdraagt aan een crimineel systeem. We maken gebruikers bewust van het systeem van uitbuiting en geweld dat ze mee in stand houden, en treden op tegen het onterechte hippe imago van drugs door middel van gerichte educatieve campagnes en sociale bewustmakingsinitiatieven. We zetten daarnaast in op preventieve maatregelen in samenwerking met scholen en lokale en bovenlokale justitie- en gezondheidsdiensten.
DE ROL VAN HET LOKAAL BESTUUR IN DE VEILIGHEIDSKETEN
5. Als N-VA Merchtem gaan we voor een burgemeester die overlast als geweld, te luide muziek of vervuiling van het openbaar domein aanpakt. De burgemeester dient wanneer nodig zijn politionele bevoegdheden in te zetten om het samenleven in onze gemeente te verbeteren.
6. We pakken het fenomeen van ondermijnende criminaliteit aan. Via data-analyse bepalen we welke bedrijven mogelijks dekmantels zijn voor criminele organisaties. Deze potentiële malafide bedrijven zullen we met de bevoegde diensten grondig onder de loep nemen om zo onze handelszaken te beschermen tegen oneerlijke concurrentie.
7. Verlaten gebouwen of braakliggende stukken grond die zware overlast blijven aantrekken kopen we als lokaal bestuur aan om te ontwikkelen en meer levenskwaliteit te bieden.
We laten niet toe dat het openbaar domein en openbare gebouwen worden geclaimd door groepen overlastplegers. Indien nodig en als laatste optie maken we gebruik van plaats- en toegangsverboden om deze plekken te vrijwaren van overlast.
8. We laten het jeugd- en veiligheidsbeleid beter op elkaar aansluiten. De jeugdwerkpartners werken samen met politie en parket om jongeren te beschermen tegen bedreigingen in hun fysieke en digitale wereld.
9. We voeren de strijd verder op tegen intrafamiliaal geweld, seksueel geweld en partnergeweld, samen met de politie, hulpverlening en het parket.
Mensen moeten zich veilig voelen in Merchtem. Er is geen plaats voor (seksuele) intimidatie, daders worden hier kordaat op aangesproken en riskeren een GAS-boete wanneer ze de openbare orde verstoren. Via campagnes doorbreken we de meldingsschroom voor respectloos of strafbaar gedrag.
10. Bij de realisatie van nieuwe grote publieke en private projecten behoort de uitrusting met vaste camera’s tot de standaardvoorwaarden. Bij grote aanlegprojecten van het openbaar domein wordt standaard een ruimtelijke veiligheidscheck doorgevoerd en worden er voorwaarden opgelegd die de aansluiting van camera’s op termijn mogelijk maken. Elk groot bouwproject en elke grondige heraanleg van een straat, plein of wijk moet een ruimtelijke veiligheidstoets doorstaan. Zo kunnen donkere hoekjes, blinde vlekken voor de veiligheidscamera’s, klankkasteffecten en andere factoren die overlast in de hand werken, al op de tekentafel worden uitgesloten.
11. De functie van gemeenschapswacht wordt opgewaardeerd met een concurrentieel loon en moderne werkingsmiddelen. Zo hebben we krachten die met beide voeten in de werkelijkheid staan en die beter opgewassen zijn tegen hun taak. We creëren een systeem van toezichters-reservisten die kunnen bijspringen op drukke momenten. We geven onze toezichters ook vaststellingsbevoegdheid; zo kunnen ze ook zelf optreden indien nodig.
12. We gaan de vorming van jongerenbendes tegen en grijpen zo vroeg mogelijk en kordaat in met een aangepaste aanpak. Voor wapenbezit op het openbaar domein geldt een nultolerantie.
13. We willen een nultolerantiebeleid voor sluikstorters. Om dit waar te maken laten we anonieme GAS-vaststellers frequent patrouilleren en verhogen we de GAS-boetes voor recidivisten. Naast de GAS-boete krijgen sluikstorters via retributie ook de rekening voor de schoonmaakkosten gepresenteerd.
BURGERS BETREKKEN BIJ HET VEILIGHEIDSBELEID
14. We voeren een preventie- en sensibiliseringsbeleid over drugs, verkeersveiligheid en diefstal.
15. Verschillende buurtinformatienetwerken (BIN's) zijn via WhatsApp al actief in onze gemeente. We willen deze waardevolle inzet van de burgers behouden en via een evaluatie en begeleide bijsturing verbeteren.
16. Via een gerichte campagne roepen we onze inwoners op om te reageren bij discriminatie. De campagne geeft bruikbare tips om goed te reageren zodat de slachtoffers onmiddellijk het signaal krijgen dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt in Merchtem.
17. We organiseren reanimatiecursussen en blijven Automatische Externe Defibrillatoren (AED's) installeren op centrale plaatsen in onze gemeente.
Lokale economie
LOKALE ECONOMIE
1. N-VA Merchtem erkent duidelijk en ondubbelzinnig dat ondernemers de trekkers zijn van onze lokale economie en dat we hen derhalve van overheidswege maximaal moeten respecteren. We dragen het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen.
Dit doen we door de handelskernen en KMO-parken te laten ontwikkelen tot leefbare kernen. Via een goed afgebakend kernwinkelgebied kan Merchtem werk maken van een evenwichtig en bereikbaar centrum met plaats voor handel en horeca maar even goed met aandacht voor wonen, vrije tijd en groene ruimtes.
2. Waar de markt gaten laat vallen, grijpen we actief in. Leegstand in de winkelstraten of onbenutte gronden op de bedrijventerreinen zijn gemiste kansen. Via een actief leegstandsbeleid of door het voortouw te nemen in (her)bestemming van gronden en gebouwen willen we zorgen voor nieuwe impulsen in het lokaal ondernemerschap. Ook willen we dat Merchtem een regisseursrol opneemt om de samenwerking tussen de handelaars te bevorderen. De netwerkeffecten die op deze manier worden gecreëerd, zijn groot. We kijken daarvoor naar initiatieven uit het middenveld, waaronder BNI. BNI biedt een positieve, ondersteunende en gestructureerde omgeving voor de ontwikkeling en uitwisseling van kwalitatief goede aanbevelingen.
3. We houden de kern bereikbaar voor iedereen. Via een gespreid aanbod van parkeerplaatsen voor wagens en stallingen voor fietsen laten we de consumenten zelf de keuze hoe ze optimaal van onze kern kunnen genieten.
4. Met een gericht subsidiereglement voor gevelrenovatie pakken we de verwaarloosde panden in onze kern aan. Het straatbeeld zal er op vooruit gaan en ook de eigenaars worden gestimuleerd om zelf ook te werken aan een kwalitatieve invulling van hun panden. We richten de openbare ruimte in tot een sfeervolle omgeving. Met terrassen en extra groen maken we van het centrum een aangename plaats om te vertoeven.
5. We willen ondernemingsvriendelijke diensten en beleid organiseren. We beperken de administratieve lasten voor onze ondernemers zo veel mogelijk en zetten in op een ondernemersloket. Zo dat het voor iedereen duidelijk is waar ze met hun vragen en bezorgdheden terecht kunnen.
6. We organiseren de gemeentelijke administratie op een klantvriendelijke manier. Op het gemeentehuis maken we één aanspreekpunt voor vragen over vergunningen, belastingen of gemeentelijke initiatieven.
7. We analyseren kritisch onze eigen procedures. Tijd is geld, zowel voor ambtenaren als ondernemers.
8. We pleiten voor open en tijdige communicatie over openbare werken. We beperken de hinder en reiken proactief informatie uit over de ondersteunende maatregelen van andere overheden.
9. Aankopen door de gemeente of een van haar instellingen (b.v. OCMW, AGB, scholen,...) moeten maximaal gebeuren bij onze Merchtemse aanbieders.
Verenigingen
DE GEMEENTE ALS SAMENHANGENDE GEMEENSCHAP
Een levendig Merchtem heeft volgens de N-VA:
1. Een bruisend verenigingsleven met gerespecteerde vrijwilligers en een sterke buurtwerking. Daarom willen we maximaal inzetten op de ondersteuning van vrijwilligers. Onze samenleving is meer dan een overheid alleen of een optelsom van alle individuen. Als gemeenschapspartij geloven wij in de verbanden die burgers met elkaar hebben of aangaan, onder andere via het kostbaar sociaal weefsel en verenigingen in het vrije en rijke verenigingsleven dat Merchtem kenmerkt. Vrijwilligers zijn het toonbeeld van maatschappelijk engagement, hun belangeloze inzet in alle domeinen van onze samenleving waarderen we ten zeerste. Merchtem kan ook rekenen op een echt noodcomité en daar moeten we fier op zijn.
2. Verenigingen brengen diverse mensen samen en slaan bruggen tussen verschillende groepen Merchtemnaren, dat is hun sterkte. Hiervoor is het uiteraard essentieel dat er gewerkt wordt binnen ons gemeenschappelijk normen- en waardenkader, en in onze gemeenschappelijke taal, het Nederlands. We stimuleren het gebruik van het Nederlands in het verenigingsleven zodat niet-Nederlandstalige Merchtemnaren er zonder schroom kunnen spreken en oefenen. Tegelijk leren nieuwe én oude inwoners de gemeente, haar straten en pleinen, haar rijke aanbod en verscheidenheid beter kennen. Projecten die het Nederlands oefenen stimuleren, zullen we logistiek en financieel ondersteunen.
Een gedeelde identiteit dankzij actieve participatie.
3. Een beleid dat faciliteert i.p.v. organiseert, waarin de gemeente ondersteunt en partner is: de gemeentelijke uitleendienst moet permanent gemonitord worden; het verenigingsleven moeten we ondersteunen met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen, enz.
4. Een gedeelde identiteit dankzij een actieve participatie.
5. Ruimte en infrastructuur voor vrije tijd. We willen het tijdelijk en gedeeld gebruik van ruimten (o.m. schoolgebouwen) stimuleren.
EEN KWALITATIEF SPORTBELEID VOOR IEDEREEN
Het gemeentelijk sportbeleid moet volgens N-VA Merchtem het volgende zijn:
6. Inclusief. Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. We zetten in op maximale toegankelijkheid, een sterk sportbeleid laat immers niemand achter.
7. Breed gedragen, kwaliteitsvol en professioneel. We willen inzetten op o.m. de ondersteuning en opleiding van sportcoaches.
8. Infrastructureel top: we willen bijkomend investeren in gemeentelijke sportinfrastructuur; we ondersteunen sportverenigingen in hun eigen investering; we zetten in op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor bovenlokale sportinfrastructuur, zoals publieke zwembaden; we hebben oog voor nieuwe sportvormen.
9. Sporten en aanzetten tot beweging als bouwsteen voor een gezondere gemeente. We zorgen ervoor dat er aanzetten tot bewegen zijn in de openbare ruimte.
EEN GEMEENSCHAPSVORMEND CULTUURBELEID
Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid betekent voor ons:
10. De 11 juliviering moet worden opgewaardeerd, o.m. door een academische zitting en/of waardenmanifestatie.
11. Een cultuurbeleid dat dicht bij de mensen staat. Initiatieven met nabijheid en kleinschaligheid als kenmerken genieten de voorkeur.
12. Complementariteit: het lokale cultuurbeleid moet oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt en zorgt voor een versterkend aanbod.
13. Het huidige cultuuraanbod in Merchtem is volgens ons nogal eng terwijl cultuur een breed thema is. We willen dit dus opentrekken.
14. Een opleiding voor vrijwillige kandidaat-gemeentegidsen moet worden georganiseerd.
15 We moeten heemkring Soetendaelle manifest opwaarderen.
16. Terugkerende initiatieven omtrent b.v. humor kunnen worden georganiseerd. Men dient ook plezante, verrassende, aangename elementen aan te brengen in het straatbeeld.
17. Inspraak over cultuurbeleid is een verplichting van een lokaal bestuur op het vlak van burgerparticipatie.
18. Een poëzieroute met onder meer gedichten van Merchtemnaren brengt poëzie dichter bij de burger.
Mobiliteit en parkeren
1. N-VA Merchtem beschouwt de bevoegdheid lokale mobiliteit als een kerntaak van een gemeente. Daarom moet verkeersveiligheid onze topprioriteit zijn. We moeten investeren in veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.
2. N-VA Merchtem erkent de wagen als een belangrijk transportmiddel. We zijn een landelijke gemeente en moeten dus oog hebben voor het belang en nut van de wagen.
Er moet in het vergunningenbeleid sterker ingezet worden op parkeermogelijkheden. De auto blijft onmisbaar, dus moet je hem kunnen parkeren. Inzetten op randparkings is goed, maar kunnen blijven parkeren in de handelskern is voor ons een breekpunt.
3. Parkeren op eigen domein (POET) blijft het credo bij de bouw van nieuwe of vernieuwde gebouwen om te verhinderen dat de parkeerdruk wordt afgewenteld op het openbaar domein. De parkeernorm houdt rekening met de realiteit dat mensen een auto nodig hebben. De parkeernormen moeten ruim genoeg zijn zodat bewoners hun wagens kunnen parkeren bij hun woning. We zoeken naar creatieve oplossingen voor het parkeren van auto’s en op het openbaar domein schrappen we geen parkeerplaatsen zolang de parkeerdruk te hoog blijft.
4. De fiets is een volwaardig transportmiddel. Bij de inrichting van het openbaar domein, houden we steeds rekening met fietsers en andere trage weggebruikers. Zo voorzien we steeds voldoende fietsenstallingen en een vlot toegankelijk openbaar domein.
We maken een verordening die ontwikkelaars verplicht om ruime, goed toegankelijke fietsenstallingen te voorzien.
5. Het lokaal bestuur treedt in dialoog met provincie en naburige lokale besturen om het lokale fietsverkeer optimaal te laten aansluiten op het netwerk van de buurgemeenten en het bovenlokale fietsroutenetwerk. Op die manier ontsluiten we onze gemeente maximaal voor fietsers, zowel recreatief als voor woon-werkverkeer.
6. We voorzien, daar waar fietspaden niet mogelijk zijn, alternatieve fietsroutes bijvoorbeeld via parallelwegen. Deze fietsroutes kunnen via simpele ingrepen fietsvriendelijker ingericht worden.
7. Mobiliteit belangt ons allen aan. Met de vinger wijzen naar andere overheidsinstanties zoals de NMBS, De Lijn of het Agentschap Wegen en Verkeer doen we niet. We treden actief in overleg met overheidsinstanties teneinde de efficiëntste oplossing voor de Merchtemnaar uit te werken.
8. De mobiliteit en parkeermogelijkheden in Merchtem zijn als de processie van Echternach: de vele verkeersingrepen (e.g. stopstrepen, Berlijnse kussens, voorrangswijzigingen, enz.) zijn een stap vooruit en 2 stappen achteruit. Eigenlijk vormen ze een pleister op een houten been.
N-VA Merchtem erkent dat mobiliteit een dynamisch gegeven is dat permanent beïnvloed wordt door innovatie.
We zijn geen voorstander van kleine en fragmentarische wijzigingen aan de lokale verkeersreglementering. Een ingreep moet steeds afgewogen worden in het licht van veiligheid en efficiëntie.
9. N-VA Merchtem is een koele minnaar van het ringtracé. Het is volgens ons niet alleen het probleem verleggen, maar het is ook een potentiële doodsteek voor de middenstanders in de handelskern. Bovendien zou de bestendiging van het ringtracé een schending zijn van het rechtszekerheidsbeginsel ten aanzien van omwonenden. Zij kochten immers een ‘residentieel’ stekje.
10. We deinzen er niet voor terug om onze weginfrastructuur een update te geven. Een overheid mag investeringsgewijs in haar mobiliteit immers niet stilzitten. Tijdens de werken wordt maximaal ingezet op minder hinder. We stellen een vast aanspreekpunt aan en creëren draagvlak.
11. We stellen een actieplan op rond verkeersveiligheid om het Save-charter te behalen.
12. Het lokaal bestuur richt school- en fietsstraten in, maar enkel daar waar het nuttig is. We mogen daarin immers niet afglijden en het moet te handhaven blijven.
13. We brengen trage wegen in kaart en kijken bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen steeds of er nieuwe doorsteekjes of trage verbindingen mogelijk zijn. Deze trage verbindingen kunnen nuttig zijn voor fietsers en/of voetgangers. Steeds houden we in dit verband de vinger aan de pols aangaande het eigendomsrecht, dat we hoog in het vaandel dragen.
14. We zorgen voor een wegbeeld en een weginrichting die uitnodigt tot aangepast rijgedrag. Daar waar er in alle veiligheid vlot kan gereden worden, remmen we het verkeer niet af.
15. We maken voldoende middelen vrij voor sensibilisering en verkeersopleiding voor jong en oud. Voor elke school op ons grondgebied maken we een schoolroutekaart op om leerlingen attent te maken van veilige voet- en fietsverbindingen. In samenwerking met de politie en gemeenschapswachten voeren we gratis fietscontroles uit op scholen en bij seniorenverenigingen.
16. We zetten in op een aangepast handhavingsbeleid. We controleren op snelheid, foutparkeren en op overhangend groen dat het zicht belemmert.
17. Meten is weten: als lokaal bestuur brengen we de verkeersstromen correct in kaart. Op basis van die data kunnen we in samenwerking met de beheerder van de gewestwegen, de politiezone en de burgers een up-to-date mobiliteitsplan opstellen en bijhouden. Op basis daarvan kunnen gerichte ingrepen op maat genomen worden. Beslissingen nemen we op basis van data en niet op basis van perceptie.
18. Bij grote projecten houden we voldoende rekening met de mobiliteitstoets of mobiliteitsstudie. We leggen in dat kader ook voorwaarden op bij het afleveren van de omgevingsvergunning om een vlotte mobiliteitsafwikkeling te garanderen.
19. De weginfrastructuur moet leesbaar zijn. Weggebruikers moeten intuïtief begrijpen waar hun plaats is, wie er voorrang heeft, wat de toegelaten snelheid is..
20. We onderzoeken de mogelijkheid om een bushalte te installeren aan het station van Merchtem. Inzetten op goede en leesbare regionale overstappunten in samenspraak met de andere mobiliteitsoverheden is immers een must. Reizigers moeten in de gemeente vlot kunnen overstappen tussen de auto, het openbaar vervoer, de fiets en/of deelmobiliteit.
21. Voor senioren en minder mobiele mensen ijveren we ervoor om een vorm van taxidienst toe te laten waardoor ook zij van het basisrecht mobiliteit kunnen genieten. De Minder Mobielencentrale moet derhalve maximaal ondersteund worden.
22. We verbeteren in de hele gemeente de begaanbaarheid en de veiligheid van de voetpaden. Voetpaden met losliggende tegels, plasvorming, onkruid… pakken we aan. Bij nieuwe projecten letten we erop dat voetpaden duidelijk herkenbaar zijn en conflicten tussen voetgangers en fietsers vermeden kunnen worden. Er is bij de aanleg voldoende aandacht voor integrale toegankelijkheid openbaar domein; slechtzienden, mensen in een rolstoel of met buggy’s en mensen die minder goed te been zijn moeten zich ook zonder hindernissen in Merchtem kunnen verplaatsen.
23. Iedereen is voetganger. Bij de aanpassingen van weginfrastructuur wordt rekening gehouden met de veiligheid en het comfort van de voetganger. Zebrapaden worden structureel doorgetrokken over fietspaden. Waar het kan worden fietspaden gescheiden van voetpaden om conflicten tussen voetgangers en (elektrische) fietsen/steps te verminderen. We zijn zeer voorzichtig bij het gebruik van ‘rechtsaf of rechtdoor door rood’ voor fietsers omdat dit het risico op conflicten met voetgangers verhoogt.
24. We stellen paal en perk aan de verrommeling in het openbaar domein. We zien er ook op toe dat de breedte van voetpaden wordt gerespecteerd en niet in het gedrang komt door niet onderhouden geveltuinen, hinderlijk geparkeerde fietsen, enz.
25. Het aantal conflicten op fietspaden neemt toe. We zetten in op een veilig en inclusief fietsnetwerk, waarbij we rekening houden met verschillende groepen en verschillende soorten fietsen. We maken gebruikers bewust van deze problematiek in het kader van verkeersveiligheid waarbij we beroep doen op hun burgerzin om de snelheidslimiet te respecteren. Brommers en speedpedelecs moeten op straat in de zone’s 30 en 50, want we hanteren een suggestiesnelheid van maximum 25km/u op de fietspaden. Regelmatig zal op drukke punten door de politie actief gecontroleerd worden op gevaarlijk en onaangepast rijgedrag op de fietspaden.
26. De gemeente neemt enkel gewestwegen over in beheer na een heraanleg en als er door Vlaanderen recurrente financiering voor het onderhoud wordt voorzien.
27. De gemeente stelt een verantwoordelijke aan die proactief en reactief afstemt met de inbreuken van de nutsbedrijven en andere aannemers, met het oog op een reductie van de tijdelijke hinder en de inbreuken, wat moet leiden tot een spoedig en definitief correct herstel van het openbaar domein.
Er worden ook vooraf afspraken gemaakt met aannemers van alle werven over hun aan- en afrijroute. Aannemers moeten zorgen voor veilige werfomgevingen, door voldoende aandacht te hebben voor de omliggende verkeerssituatie, heldere verkeerssignalisatie en een proper openbaar domein rond de werf. Moddersporen doorheen de de gemeente aanvaarden we niet.
28. Voor ons is verkeersveiligheid in de eerste plaats een kwestie van individuele verantwoordelijkheid en respect. Het is cruciaal dat elke weggebruiker zich bewust is van zijn rol binnen het verkeerssysteem en handelt met de veiligheid van alle anderen in gedachten. Je zit niet in het verkeer, je bent het verkeer. We houden van vrijheid en verantwoordelijkheid. Maar de ongevallencijfers dienen nog omlaag. Een mentaliteitswijziging gekoppeld aan controle dient hiervoor te zorgen.
29. We schakelen een versnelling hoger met de bestuurlijke inbeslagname van auto’s en brommers van veelplegers die zich asociaal en gevaarlijk gedragen in het verkeer. We treffen hen waar het het meeste pijn doet.
30. Voor snelheidshandhaving gebruiken we moderne en flexibele technologie: mobiele camera’s, mobiele trajectcontroles en ANPR-camera’s om de pakkans te vergroten.
31. Elke agent is verkeersagent: we zorgen ervoor dat alle politiemensen die niet op weg zijn naar een dringende interventie, storende en/of gevaarlijke overtredingen die ze tegenkomen verbaliseren.
Financiën, personeelsbeleid en dienstverlening
N-VA Merchtem staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van
haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten
dienste staat van de burgers.
Zo staan we voor verantwoordelijk financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen. Waar het kan kijken we ook voor lagere belastingen.
Een gemeente kan pas goed werken als ze kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kan een stad of gemeente deze krachten vinden en behouden. Dit houdt in dat we goeie medewerkers gaan belonen maar ook afscheid durven nemen van mensen waar we geen zinvolle taken meer voor hebben. Personeel is nu eenmaal duur en als N-VA willen we de middelen ten volle inzetten ten dienste van onze inwoners.
Tot slot hebben gemeenten nood aan een betrouwbare dienstverlening. Het optimaliseren van de dienstverlening kan niet meer zonder een verdere digitalisering. De afgelopen jaren hebben aangetoond dat dit niet zonder risico is. Als N-VA beklemtonen we dan ook extra de nood aan cyberbeveiliging om de privacy van de burgers te garanderen.
FINANCIEN
1. We organiseren aan het begin van de legislatuur uitgaventoetsingen. We lijsten elke (significante) uitgave, subsidie en premie op en toetsen die aan het oorspronkelijke doel. Zo kunnen we bij het opstellen van het nieuwe meerjarenplan elke euro zo efficiënt en effectief mogelijk besteden.
2. We verlagen de belastingen als de uitgaven dit toelaten. We gaan geen schuldenput creëren op de kap van de toekomstige belastingbetalers.
3. We gebruiken de gemeentebelastingen als sturende kracht om andere beleidsdoelstellingen te ondersteunen. Denk hierbij aan: de leegstandstaks;
de belasting op nachtwinkels of hinderlijke bedrijven;de belasting op tweede verblijven. We heffen geen belastingen en rekenen geen retributies aan om frivoliteiten te bekostigen.
4. Dienstverlening moet niet noodzakelijk gebeuren op het niveau van onze gemeente. Waar mogelijk kijken we over de gemeentegrenzen om via samenwerkingen onze inwoners de beste dienstverlening te geven aan de beste prijs.
5. We staan voor een voorzichtig en evenwichtig financieel beleid. We werken met het geld van de belastingbetaler. We zijn daarom niet enkel streng voor anderen, we leggen de lat ook hoog voor onszelf. We stellen onszelf voortdurend de vraag: ‘Doen we de dingen juist en doen we de juiste dingen?’ Met een integraal beleid voor de groep leggen we zo de focus op wat er echt toe doet en komt er tijd vrij voor verdiepende analyses en opvolging van cruciale en/of complexe dossiers. We gaan voor een slimmere en efficiëntere gemeente die inzet op haar kerntaken. We hebben geen schrik om de volledige werking van de gemeente door te lichten. Telkens maken we hierbij de afweging of het om een kerntaak van de gemeente gaat. We zijn niet bang om onnodige taken of diensten af te schaffen.
PERSONEELSBELEID
6. We willen als gemeente een modern personeelsbeleid voeren. Hiervoor maken we gebruik van de nieuwe rechtspositieregeling. We willen ervaring gemakkelijker laten meetellen evenwaardig aan een diploma. We maken gebruik van onze lokale autonomie om een aantrekkelijker loonpakket op te stellen voor knelpuntvacatures. We willen goed presterende ambtenaren belonen met extra loon of premies.
Indien nodig willen we gemakkelijker afscheid van statutaire werknemers als er geen plaats meer is voor hen in onze organisatie. We willen volop gaan voor een actief bijscholingsbeleid.
Voor toekomstige aanwervingen zetten we in op contractuele aanstellingen, dit kan onze gemeente de flexibiliteit geven die nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.
We organiseren het aanwervingsbeleid van onze gemeente op een snelle en flexibele manier, zodat we goed kunnen inspelen op de evoluties van de arbeidsmarkt. We willen niet dat capabele kandidaten afhaken omwille van lange selectieprocedures en -termijnen.
7. Onze burgers hebben recht op een neutrale en onpartijdige dienstverlening. Die neutraliteit en onpartijdigheid worden zichtbaar gemaakt door een neutrale kledingstijl voor personeel; religieuze of ideologische symbolen zijn niet toegelaten.
BETROUWBARE DIENSTVERLENING
8. We zetten volop in op cyberveiligheid! Onze gemeente verwerkt grote hoeveelheden persoonlijke gegevens van onze inwoners en deze moeten dan ook zo goed mogelijk beschermd worden.
9. Via een verdere digitalisering van ons burgerloket blijven we investeren in een vlottere dienstverlening.
10. Naast de digitale dienstverlening blijven fysieke loketten essentieel. Het verplichte afsprakensysteem moet grondig geëvalueerd worden, hierbij mogen geen taboes bestaan.
11. Het recyclagepark moet 1 maal in de week vrij toegankelijk zijn.
12. Voor de interne werking van ons lokaal bestuur willen we investeren in een centralisatie van de gegevens. Hierdoor is er minder papierwerk voor inwoners en ondernemers en kunnen aanvragen vlotter behandeld worden.
Ruimtelijke Ordening en Wonen
Een lokaal woonbeleid moet inzetten op een woningaanbod dat, zowel in het sociale als private segment, voldoende divers is. De vraag naar woningen stijgt immers sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt.
Vooral het aanbod aan starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en vormen die levenslang en aangepast wonen ondersteunen voor ouderen moeten nog verder uitgebreid worden.
Elke inwoner moet een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd hebben, op maat van zijn of haar behoeften en in een aangename en leefbare omgeving.
Steun en hulp moeten terechtkomen bij de mensen die er ook echt nood aan hebben.
Aan dit verhaal zijn duidelijke rechten en plichten verbonden. Elke vorm van misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet dan ook streng aangepakt worden, aangezien het net de zwaksten in onze samenleving zijn die hiervan het grootste slachtoffer zijn.
Daarnaast willen wij de weg van sociale insluiting blijven bewandelen en zien wij
inburgering, werk en de kennis van de Nederlandse taal als belangrijke voorwaarden binnen het sociaal woonbeleid.
Als N-VA Merchtem willen wij dan ook blijven gaan voor levenslang kwaliteitsvol wonen
voor iedereen.
ALGEMENE PRINCIPES
1. We moedigen een beleid aan dat renovaties van woningen stimuleert. Daarom moet er een centraal loket zijn waar de inwoners terecht kunnen met al hun vragen over bouwen, verbouwen, renoveren en energie. Dit loket is ook het centrale aanspreekpunt voor het aanvragen van premies in dit verband.
We blijven inzetten op de renovatie en verduurzaming van onze Merchtemse woningen en zorgen ervoor dat renoveren mogelijk wordt zonder dat huizen onbetaalbaar worden. We vragen de hogere overheden om bij beleid rond de renovatie en duurzaamheid rekening te houden met de gemeentelijke en landelijke context.
2. We leggen een woningmix op bij grotere bouwprojecten, dit om voldoende diversiteit in ons woningaanbod te bewaren en creëren.
3. Gemeentelijk patrimonium wordt ingezet om eigen inwoners een plaats in de gemeente te geven. Bij de verkoop van gronden of panden geeft de gemeente een korting aan jonge gezinnen.
4. Voor sommige gezinnen, alleenstaanden of starters is het moeilijk om meteen een eigen huis te kopen of te huren. Daarom moet Merchtem experimenteren met verschillende woonmodellen om het aanbod aan betaalbare woningen te vergroten. Onder meer het systeem van woonrechtcertificaten is een te onderzoeken piste. Hierbij wordt er geen eigendom overgedragen en kunnen allerhande kosten zoals registratierechten of notariskosten uitgespaard worden. Ook formules met gebruik van een erfpacht waarbij de grond eigendom van de gemeente blijft en woningen gebouwd worden door een private partner kunnen de kosten besparen.
5. Meergezinswoningen moeten ingericht en gebouwd worden met de visie op levenslang wonen. Met een verordening zorgen we ervoor dat de woning, van bij de bouw, aangepast is aan de toekomstige, veranderende levensomstandigheden van de bewoner. Om de kwaliteit van (meer)gezinswoningen te waarborgen, houden we bij het verlenen van een vergunning rekening met de minimale grondoppervlakten, voldoende fietsenstalling, afvalbergingen, …
6. Het lokaal bestuur moet inzetten op het behoud van voldoende kwalitatieve open ruimte.
7. We willen eengezinswoningen beschermen. Het opsplitsen van familiewoningen in steeds kleiner wordende woningen willen we tegengaan, zonder de betaalbaarheid voor gezinnen in het gedrang te brengen.
8. Verwaarlozing en verkrotting worden actief aangepakt. Asociaal gedrag van eigenaars, wat zorgt voor verloedering van een buurt, tolereren we niet. Dit onder andere met een jaarlijkse verhoging van de heffing voor de betrokken panden, via belasting op verwaarlozing.
9. We zorgen voor een ruimer aanbod betaalbare aangepaste woningen voor senioren en voor mensen met een beperking, met de juiste zorg in de directe omgeving. We stimuleren hiertoe ook de private markt. Levenslang wonen moet ouderen in staat stellen hun woning aan te passen aan hun zorgbehoeften. Hiervoor moeten zij aanspraak kunnen maken op ondersteunende subsidies. (Bredere deuren, geen drempels, aangepast sanitair, ...).
10. We zetten, complementair aan acties van andere overheden, in op sensibiliseringsacties in het kader van preventieve veiligheidsmaatregelen. Denk bijvoorbeeld aan asbest, brandveiligheid, CO-vergiftiging, enz.
EEN SOCIAAL WOONBELEID OP MAAT VAN DE GEMEENTE EN HAAR INWONERS
11. Sociale woningen moeten er zijn voor de Vlamingen die te weinig middelen hebben om zelf in eigen huisvesting te voorzien. Wij zijn graag sociaal, maar verwachten ook dat de solidariteit terecht komt bij degene die het nodig heeft en er recht op heeft.
12. Het door Vlaanderen bepaalde aantal sociale woningen staat voor ons niet dogmatisch als te bereiken doel voorop. In de eerste plaats willen we immers draagvlak creëren bij de omwonenden.
13. Binnen de lokale toewijzingsreglementen wordt primair rekening gehouden met de lokale binding en een doelgroepenbeleid. Mensen met een sociale nood die een nauwe band met Merchtem kunnen voorleggen moeten wat ons betreft voorrang krijgen in de toewijzingsprocedure.
14. De gemeente spoort de sociale verhuurder (lees: o.m. Providentia) aan om buitenlandse eigendomsonderzoeken bij sociale huurders uit te voeren, om zo misbruik en fraude tegen te gaan. De toewijzingsvoorwaarden voor sociale huisvesting worden uiterst strikt toegepast, gecontroleerd en opgevolgd. Fraude, zoals het verzwijgen van onroerend bezit in binnen- of buitenland, domiciliefraude, onderverhuring van een sociale woning, identiteitsfraude, enz. wordt in geen enkele vorm getolereerd en wordt streng bestraft. Het is verwerpelijk en asociaal dat mensen het sociaal systeem en de solidariteit van de gemeenschap misbruiken en tegelijk kansen ontnemen van mensen die echt hulp nodig hebben. Daarnaast blijven we periodiek evalueren of de gezinsgrootte van een sociale huurder nog in overeenstemming is met het type woning dat deze betrekt. Periodiek moet er gecontroleerd worden of de huurders nog voldoen aan de inkomstenvoorwaarden van een sociale woning.
15. Asociaal gedrag en overlast zoals sluikstorten, geluidsoverlast, criminaliteit, enz. worden snel en kordaat aangepakt. Van wie gebruik maakt van onze voorzieningen vragen we een minimum aan respect. Het systeem van ‘gemeentelijke administratieve sancties’ wordt voor dergelijke overlast consequent toegepast én uitgebreid. Mensen die hun gebouw systematisch onleefbaar maken gaan er onverbiddelijk uit. Ze verliezen hun sociale woning en worden uitgesloten van sociale huisvesting in de toekomst.
16. Wie een sociale woning huurt, heeft heel wat rechten, maar ook een aantal plichten. De woonmaatschappij kijkt strik toe op de verplichting tot inschrijving bij VDAB en de kennis van de Nederlandse taal.
17. We zetten noodwoningen in voor zij die in een tijdelijk precaire woonsituatie zitten, bijvoorbeeld naar aanleiding van een brand of onbewoonbaarheid.
18. Het lokaal bestuur promoot het systeem van geconventioneerd huren en verhuren. Het gaat hier om woningen die gerealiseerd worden door private initiatiefnemers of woonmaatschappijen en die worden verhuurd met een huurprijs die minimaal 15% lager is dan de markthuurprijs.
19. Sociale huurders hebben recht op een goede dienstverlening, ook dat bevordert de leefbaarheid. Huurgeschillen na betalingsproblemen worden in samenwerking met het OCMW aangepakt.
EEN KWALITEITSVOL AANBOD IN EEN DUURZAME WOONOMGEVING
20. In het kader van woningbouw en grotere ontwikkelingen van woonprojecten moet rekening worden gehouden met de draagkracht van de buurt en de gemeente.
21. In het openbaar domein moet toegankelijkheid leidend zijn door middel van aangepaste infrastructuur.
22. We zetten meer in op de vergroening van de gemeentelijke scholen. Om tijdelijk buurt- en afkoelingsgroen te creëren, willen we met de scholen aan tafel gaan zitten om speelplaatsen open te stellen tijdens schoolvakanties en na de schooluren, o.m. voor georganiseerd jeugdwerk, sport- en buurtverenigingen.
23. We koesteren onze gemeentelijke volkstuintjes aan het kerkhof. Ze dragen bij aan onze biodiversiteit, zorgen voor groen en vervullen bovendien ook nog eens een belangrijke sociale functie.
24. Ons bomenbestand moet aangepast zijn aan de klimatologische veranderingen.
25. Er moet een beleid komen aangaande groendaken en verticaal groen op de gemeentegebouwen.
26. Luchtkwaliteit blijft een permanent aandachtspunt. De Europese normen zijn onze benchmark, maar toch willen we beter doen.
27. In een gemeente die hoe langer hoe meer wordt volgebouwd, is geluid een permanent gegeven. Door innovatieve ingrepen willen we geluidsoverlast waar mogelijk aanpakken. Geluidswerende en maskerende maatregelen zoals groeven in asfalt worden gestimuleerd. Daarnaast willen we stilteplekken in kaart brengen.
BOUWEN
28. We vragen Vlaanderen om een oplossing te zoeken voor historische bouwovertredingen, op basis van bepaalde voorwaarden.
29. Bij eventuele grote nieuwbouwprojecten moet er steeds rekening gehouden worden met de noodzakelijke publieke voorzieningen. Deze worden mee ingepland in de ontwikkeling.
30. We realiseren alle gemeentelijke functies (evenementen, sport, spel, (ambulante) handel, parkeren,...) en vergroening in balans met elkaar.
31. We zorgen voor meer openbaar toegankelijk groen.
32. We richten een Gemeentegroenfonds op, waarmee we als Merchtem zijnde gronden kunnen opkopen om zo meer groen in een buurt te kunnen realiseren. Bijdragen aan dit fonds kunnen passen binnen de voorwaarden die de gemeente Merchtem onder de noemer gemeentelijke ontwikkelingskost oplegt aan een ontwikkelaar. Als een ontwikkelaar door hoger of meer te kunnen bouwen een meerwaarde kan realiseren, moet een deel van die meerwaarde door de gemeente kunnen gerecupereerd worden om meer toegankelijk groen in en voor de stad te kunnen realiseren.
33. We maken de gemeente verder bestand tegen wateroverlast.
Welzijn
KINDEROPVANG
1. Volgens de Gemeentescan van het Vlaams Agentschap Binnenlands Bestuur, die een laatste update kreeg op 24 april 2024, zijn er in Merchtem 34,5 opvangplaatsen per 100 inwoners terwijl er het gemiddelde in het Vlaams Gewest 44,0 plaatsen zijn. Volgens datzelfde onderzoek is het tevredenheidscijfer over de kinderopvang in Merchtem 37% terwijl het gemiddelde in Vlaanderen op 57% ligt. Er heerst dus een acute problematiek die volgens N-VA Merchtem dringend moet aangepakt worden.
2. Kinderopvang is een plaats waar kinderen veilig, vrij en onbezonnen kunnen groeien. Het legt een basis voor de verdere ontwikkeling van het kind. Daarom is het cruciaal om naast het uitbreiden van de opvangplaatsen in de private kinderdagverblijven ook te werken aan de veiligheid en de kwaliteit van de kinderopvang.
3. Wij vinden dat werkende ouders voorrang moeten hebben zowel tweeverdieners als alleenstaanden en werkzoekenden die in een arbeidsmarktgericht traject met oog op duurzame tewerkstelling stappen. We starten een pilootproject waarbij we ondernemingen ondersteunen die kinderopvang 'on site' willen opstarten, ten behoeve van het eigen personeel.
4. Om ouders maximaal te laten participeren op de arbeidsmarkt blijven we ook investeren in occasionele kinderopvang waarbij ouders met een dringende, onverwachte opvangvraag terecht kunnen. We onderzoeken in welke mate we de flexibiliteit van de openingsuren kunnen uitbreiden.
5. Nederlands moet de omgangstaal zijn in alle kinderdagverblijven, zowel met de kinderen als met de ouders. We zetten sterk in op taalontwikkeling van jongs af aan om zo de kwaliteit van het Nederlands te verhogen en de ontwikkelingskansen van het kind te vergroten. We stimuleren ouders om Nederlands te spreken met hun kind door te werken met een pictogrammenboekje gevuld met Nederlandse woorden en zinnen die (in de opvang) vaak gebruikt worden.
6. Veiligheid is belangrijk in de kinderopvang. Daar werken we vandaag al zeer hard aan. Een kind dat zich veilig voelt, heeft meer kans om zich optimaal te ontwikkelen. We werken aan zowel de statische als de dynamische veiligheid van de kinderopvang en zoeken voortdurend naar verbeterpunten om de veiligheid te verhogen. Dit betekent dat we sterk inzetten op veilige infrastructuur en het correct handelen om de veiligheid in de opvang te waarborgen. We stimuleren de inzet van camera’s in private initiatieven.
7. De gemeente heeft vertrouwen in de private kinderopvang en blijft de regiefunctie van de gemeente versterken. De gemeente moet maximaal inzetten op een dienst waar alle Merchtemse ouders, opvanginitiatieven en starters terecht kunnen voor ondersteuning en begeleiding. De focus ligt op het opbouwen van een netwerk rondom de opvanginitiatieven om zo de dienstverlening aan de ouders te optimaliseren. Deze dienst werkt maximaal digitaal.
8. Merchtem moet de private initiatieven ondersteunen door een sterk begeleidingsaanbod voor starters te ontwikkelen, toelages te voorzien en regelmatig te evalueren, vormingen op maat aan te bieden en kennis te delen via overlegmomenten met de sector.
9. We willen gemeentepatrimonium marktconform aanbieden in functie van private kinderopvang. Bij nieuwbouwprojecten kijken we steeds of er plaats is voor kinderopvang en gaan we samenwerkingsovereenkomsten aan om deze te realiseren.
10. De betaalbaarheid van kinderopvang blijft belangrijk. Naast de door Vlaanderen gesubsidieerde plaatsen volgens inkomenstarief, moeten we ook als gemeente extra betaalbare opvangplaatsen creëren. Dit doen we door een eigen systeem voor betaalbare kinderopvang (namelijk via de kinderopvangtoelage).
SENIORENBELEID
11. Onze senioren moeten zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, daar zetten we met ons beleid op in.
Wanneer het nodig is, moeten senioren terecht kunnen in een serviceflat of naar een kwaliteitsvol en betaalbaar woonzorgcentrum in de eigen buurt.
12. De zorgoplossingen zijn steeds meer op maat: thuiszorg, thuisverpleging, mantelzorg en ondersteunende technologie.
13. Merchtem stimuleert woon- en opvangvormen zoals kangoeroewonen, zorgwonen en co-housing met de ondersteuning van dienstencentra, centra voor dagverzorging of nachtopvang en zogenaamde ‘woonzorgzones’ waar noden en aanbod op elkaar zijn afgestemd.
14. Mantelzorg is een belangrijke vorm van hulpverlening voor onze ouderen. Daarom organiseert Merchtem informatiesessies en (psychologische) begeleiding zodat mensen ervaringen kunnen delen en mantelzorgers hun competenties verder kunnen opbouwen. We stimuleren de ontwikkeling van zogenaamde ‘buurtzorgnetwerken’.
Onze senioren krijgen alle kansen om hun eigen zorg te organiseren, dit dankzij een uitgebreid en kwalitatief aanbod aan dienstverlening, woonvormen en toegankelijke informatie.
15. Bij de gemeentelijke diensten worden senioren ondersteund bij een digitale vorm van betalen. Waar mogelijk wordt cash betalen voorzien.
MINDERVALIDEN
16. In onze beleidskeuzes hebben we aandacht voor de specifieke noden van Merchtemnaars met een beperking. We streven naar een integrale toegankelijkheid om voorzieningen, dienstverlening en de publieke ruimte zo maximaal bruikbaar en bereikbaar te maken.
Ook bij mobiliteitsoplossingen vormt toegankelijkheid steeds een belangrijk aandachtspunt. Zo investeren we in de (rolstoel)toegankelijkheid van ons openbaar domein. We sensibiliseren hierover ook door onder meer te wijzen op het feit dat voetpaden niet mogen worden versperd, ook niet door laadkabels van elektrische wagens op de stoep.
Mensen moeten zich zo vlot mogelijk en zo veel mogelijk op eigen kracht in onze gemeente kunnen verplaatsen. We moedigen iedereen aan om mee te investeren in toegankelijkheid. Dit kan gaan van horeca, winkels, cultuurhuizen, sociale organisaties, enz. Dit doen we met gerichte ondersteuning en via clausules in samenwerkingsovereenkomsten.
17. We zorgen voor voldoende parkeerplaatsen voor mensen met een beperking op het openbaar domein. Deze parkeerplaatsen worden voorzien van het sensibiliserend bord “Neem je mijn parkeerplaats, neem dan ook mijn handicap”. We spelen, bijvoorbeeld na verhuisbewegingen, snel in op veranderende noden waarbij voorbehouden parkeerplaatsen met aangepaste ondergrond kunnen worden bij gecreëerd of verwijderd. Deze parkeerplaatsen moeten ook in gemakkelijk begaanbaar materiaal worden uitgevoerd, zodat ze voldoen aan alle
integrale toegankelijkheidsvereisten. In openbare gebouwen voorzien we leenrolstoelen.
18. Kinderen leven zich graag uit in een speeltuin, dit geldt ook voor kinderen met een beperking. Bij het (ver)bouwen van speelterreinen houden we rekening met hun noden. Denk aan specifieke speeltuigen zoals bijvoorbeeld rolstoelschommels, of aan de toegankelijkheid van de paden op het speelterrein.
19. We zorgen voor integraal toegankelijke mobiliteitsoplossingen. Bij elke beleidskeuze, beslissing, inrichting is toegankelijkheid een verplicht aandachtspunt. We investeren in de (rolstoel)toegankelijkheid van het openbaar domein. Toegankelijke routes zijn breed genoeg, hebben goed begaanbare bestrating en zijn drempelloos. Eventuele hoogteverschillen op een route zijn visueel herkenbaar. Waar nodig worden grotere hoogteverschillen op looproutes voorzien van een leuning en/of helling. We zetten een programma op om bestaande straathoeken op belangrijk routes toegankelijk te maken. Bij heraanleg is dit al de standaard.
We zetten in op goed leesbare routes in het openbaar domein door gebruik van materialen, kleurverschillen, plaatsing van objecten en ondersteunende borden. Rondom openbaar vervoer en op specifieke routes voorzien we geleidelijnen voor blinden en slechtzienden.
Integratie
1. Aan nieuwkomers vragen we om onze gemeenschappelijke toekomst te delen, om
Nederlands te leren, om zich in te schrijven in onze Westerse normen en waarden, en om snel aan het werk te gaan. Zo kunnen nieuwkomers actief mee vorm geven aan onze Merchtemse en Vlaamse samenleving.
Wie in Vlaanderen woont, werkt, leeft, participeert en omarmt de Vlaamse identiteit. Die identiteit heeft een rijk verleden dat ons trots maakt. Tegelijk is de Vlaamse identiteit toekomstgericht, ze is veranderlijk en staat open voor invloeden. Ook dat typeert de Vlaming. Om dit dynamische proces te laten gebeuren, is een niet-onderhandelbaar kader van normen,waarden en vrijheden noodzakelijk. Wie dit verwerpt, vanuit eender welke extremistische visie, is niet welkom in Merchtem.
2. Merchtem is de afgelopen jaren hyper divers geworden. Het samenleven van verschillende nationaliteiten, religies, gemeenschappen, zorgt voor maatschappelijke uitdagingen. Het versterken van ons kostbaar sociaal weefsel en samenhang is onontbeerlijk. Om te voorkomen dat bepaalde groepen zich isoleren of geïsoleerd geraken, voeren we een inclusief integratiebeleid. We vermijden de uitbouw van parallelle samenlevingen, aparte reglementen en aparte structuren.
3. We koppelen het volgen van een inburgeringscursus voorwaardelijk aan de OCMW-bijstand. Aan het einde van elk inburgeringstraject worden nieuwkomers in Merchtem plechtigonthaald. Tijdens deze plechtigheid vragen we aan nieuwkomers om een Merchtems charter met grondrechten, vrijheden en plichten – gebaseerd op de Vlaamse nieuwkomersverklaring – te ondertekenen.
4. Het Nederlands is de voer-, omgangs- en bestuurstaal in Merchtem. De gemeente en haar dochterbedrijven volgen de taalwetgeving in bestuurszaken rigoureus, overheidscommunicatie gebeurt dus uitsluitend in het Nederlands. Via een open oproep voorzien we in bijkomende lessen Nederlands voor nieuwkomers.
5. Burgers zijn per definitie niet neutraal, de overheid haar dienstverlening moet dit wel zijn. Die neutraliteit van de overheid vertaalt zich in de werking en uitstraling van de overheid en is ook zichtbaar. Dit betekent dat levensbeschouwelijke of ideologische symbolen niet toegestaan zijn in de dresscode.
6. Zacht voor de kwetsbaren, hard voor wie onze gastvrijheid misbruikt. Wie ons nodig heeft, kan op ons rekenen. Maar misbruik moeten we krachtdadig aanpakken. Als gemeente moeten we enorm investeren in tijd en middelen om nieuwkomers in te burgeren. Wie niet ingaat op al de kansen die we willen bieden en geen wil toont om zich te integreren in onze samenleving, moet wat ons betreft gesanctioneerd worden, bijvoorbeeld d.m.v. het schrappen van bepaalde sociale voordelen.