Programma

N-VA Merchtem komt naar de kiezer met de 7 deugden van Merchtem. Wij stellen deze hier graag aan u voor.

Hebt u nog vragen of ideeën? Aarzel dan niet om ons te contacteren !

Inburgering en integratie

Een goede kennis van het Nederlands is in het voordeel van elke anderstalige nieuwkomer. Daarom willen we de kennis van de Nederlandse taal bevorderen via samenwerking met het huis van het Nederlands. Een mogelijk initiatief daarbij is Café Combinne, een interculturele praatgroep met allerhande thema's. We zijn ervan overtuigd dat mensen elkaar hierdoor leren kennen, wat een goede integratie in onze Merchtemse gemeenschap bevordert.

Daarnaast willen we ook mensen met een beperkte mobiliteit meer aandacht geven. Dit kunnen nieuwkomers met beperkte vervoersmiddelen zijn, en ook minder mobiele senioren. De integratie van alle inwoners in onze gemeente, teneinde een inclusieve gemeenschap te vormen, is onze eerste deugd.

Mobiliteit

Het gaat niet super met de mobiliteit in Merchtem en wij denken dat het beter kan.
Voor het gemotoriseerd verkeer denken we aan allerhande (kleine) ingrepen zoals het aanpassen van de wegcode, kanalisatie van het verkeer, het inrichten van een zone 30 op bepaalde plaatsen, het wijzigen van sommige voorrangen, het doorgaand verkeer omleiden en een doordacht parkeerbeleid.

Met het verder uitwerken van een soort masterplan verkeer, waarin ook onze buurgemeente Opwijk een rol zal spelen, zijn we volop bezig en het is duidelijk dat het volgende bestuur hier werk van zal moeten maken.
Daarnaast denken we ook aan de zwakke weggebruiker. N-VA Merchtem wil, waar dat acceptabel is, fietsstraten inrichten. Op andere plaatsen willen we nieuwe fietspaden voorzien, of bestaande herinrichten door een wegscheiding, zodat de veiligheid van de fietser verhoogt.
We willen samenzitten met de omliggende gemeenten om op fietsvlak verbeteringen aan te brengen voor fietsers in bv. het kader van de Brabantse kouters. De OMA-route is één voorbeeld van zo'n samenwerking.

Veiligheid

We willen de wijkagent terug opwaarderen. Deze functie is een eerste aanspreekpunt om de onveiligheid aan te pakken.

Daarnaast geeft de politie ondersteuning bij het oprichten van BIN's (buurtinformatienetwerk) tussen bewoners, en BINZ , specifiek voor handelaars, beide fungeren als communicatieplatform.

Intelligente verlichting, eventueel met geïntegreerde camera's, is eveneens een mogelijkheid.
Dit is geen Big Brother idee, wij willen de privacy van onze inwoners niet in gevaar brengen.

Op sommige plaatsen waar er echter sprake is van overlast, of veel gestolen wordt (bv. fietsen in de stationsbuurt), moeten we durven openstaan voor maatregelen om overlast, vandalisme, diefstal ... tegen te kunnen gaan zodat elke Merchtemnaar zich op elk moment van de dag veilig voelt. De geplande plaatsing van camera's aan het station is daarbij een stap in de goede richting.

Aangenaam wonen

Een doordacht woonbeleid, zodat elke Merchtemnaar naast veilig, ook aangenaam kan wonen, is onze volgende deugd.
Concreet zouden we de bouwverordening willen aanpassen en van bouwlagen woonlagen maken (= aanpassing BPA). Ook op bouwovertredingen willen we strikter controleren.
Inbreiding moet ‘maatwerk’ zijn, zodat open ruimtes gevrijwaard worden, en er gezorgd wordt voor een blijvend groen kader.

Ruimtelijke ordening en mobiliteit moeten aan elkaar gelinkt zijn, of er ontstaat een verkeerschaos, welke in Merchtem schering en inslag is.

Omdat er bv. heel wat woongelegenheid is bijgekomen in Merchtem, is er plaatsgebrek in onze scholen. Een studie van de demografische ontwikkelingen in ons Merchtem moet ons in staat stellen om de capaciteit van de scholen, waar nodig, uit te breiden. We zouden het jonge ouders aangenamer willen maken door voldoende plaatsen in de scholen te voorzien.
Tevens willen we van Merchtem een gemeente maken waar handel en landbouw een volwaardige plaats innemen.

Lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers.

Cultuur & Sport

Vlaanderen heeft een rijke geschiedenis, met een cultuur en tradities waar we trots op mogen zijn. Daarom zouden we in Merchtem de 11 juli-viering willen opwaarderen en de Vlaamse cultuur in het algemeen meer uitdragen. Een voorbeeld daarvan is de herdenking van Lt. Jules De Winde op 28 september, die in onze aanwezigheid zal geëerd worden met een gedenkteken en een ceremonie.

Daarnaast zijn er enkele historische gebouwen, zoals de kerk van Peizegem, die een herbestemming zouden kunnen krijgen. Hier willen we actief aan werken.

Het uitdragen van de Merchtemse cultuur naar verbroederingssteden in het buitenland is een volgende punt.

Op sportief vlak willen we meer vrije ruimte creëren voor recreatie en ontspanning. Een echt speelbos is wat ons betreft een absolute meerwaarde voor Merchtem, waar we ons actief willen achter zetten.

Leefmilieu

Zoals de Tuinbouwschool nu reeds mag genieten van een investering in groene energie, denken we eraan om dit principe uit te breiden naar andere gemeentelijke infrastructuur.
Een premiestelsel voor mensen die overstappen op groene energie, kan een goede stimulans zijn om deze vaak dure alternatieven betaalbaarder te maken.

Dierenwelzijn kan geïntegreerd worden in het milieubeleid. Wij zetten informatie- en sensibiliseringscampagnes op rond dierenwelzijn. Denk bv aan een reglement m.b.t. het eindejaarsvuurwerk, overleg met de landbouwsector, of informatiecampagnes op scholen.

Sociaal beleid

Door in te zetten op preventie en sensibilisering, versterken wij de sociale controle (aansluitend op het BIN),en kunnen wij tijdig detecteren waar meer zorg nodig is.

De vereenzaming is hierbij slechts één voorbeeld.

Het starten van een telefooncirkel, waarbij vrijwilligers op regelmatige tijdstippen senioren opbellen voor een praatje, of simpelweg een bezoekje brengen, helpt tegen vereenzaming.