U bent hier
Veiliger Verkeer: ook in de Sint-Jans- en de Gasthuisstraat?
N-VA Merchtem pleit voor een onderzoek met als centrale vraag of de aankoop van het
pand in de Sint-Janstraat - waar vroeger Wendy Keukens in gevestigd was - structurele
verbeteringen kan teweegbrengen voor de weggebruikers. Deze oppervlakte zou immers
toelaten om bredere maatregelen te nemen, aldus N-VA Merchtem.
Gemeenteraadslid Reinhoud De Bosscher (N-VA): “ De verkeerssituatie in deze buurt is
chaotisch. De stopstrepen die in deze omgeving door het college van burgemeester en
schepenen werden aangebracht, zijn volgens ons een pleister op een houten been. Zeker
nu de schoolvakantie gedaan is, stellen we lange opstroppingen vast en merken we dat de
diverse weggebruikers te vaak met elkaar in rechtstreeks contact komen te staan. Het pand
staat al lang te koop en deze strategisch gelegen oppervlakte zou de verkeerssituatie
structureel kunnen verbeteren. Het zou immers toelaten om de wagens en fietsers apart te
kanaliseren. Deze efficiëntiewinst vertaalt zich op twee fronten; de wagens en fietsers
worden op deze manier quasi volledig van elkaar gescheiden wat de veiligheid sterk
verhoogt en bovendien zal het verkeer hier vlotter kunnen doorstromen. Dit pand grenst aan
drie straten (Galgestraat, Gasthuisstraat en St.-Janstraat); wat mogelijkheden biedt.
Spontaan denk ik dan aan de aanleg van een rondpunt, maar het onderzoek kan diverse
pistes verkennen.”
Gemeenteraadslid Jean De Block (N-VA): “Ons voorstel kost geld, daar zijn we ons van
bewust. Wij stellen echter vast dat het college van burgemeester en schepenen (Open
VLD/LVB en CD&V) een hoop geld over had om even verderop in de St.-Janstraat een
pand aan te kopen, het vervolgens te slopen en er een groengevel van te maken. Het mooie
resultaat mag er zijn, maar is echter louter esthetisch en is een vernietiging van kapitaal. Wij
vinden dat het belastinggeld van de burger nuttiger moet worden besteed. Met ons voorstel
willen we dan ook bijdragen aan een structurele verbetering van de doorstroming van het
verkeer en tot de verhoging van de algemene verkeersveiligheid.
De diverse stopstrepen die hier in de nabije omgeving werden aangebracht, zijn nog
onderwerp van evaluatie. Wij hopen dat onze suggestie wordt meegenomen in deze
evaluatie en blijven verder aan constructieve en opbouwende oppositie doen”, aldus De Block.