Uw veiligheid is onze prioriteit

Op 8 oktober 2019
gemeenschapswacht

Tijdens de gemeenteraad van februari 2019 plaatste N-VA opnieuw de oprichting van buurtinformatienetwerken (BIN) op de politieke agenda.

Een BIN is een samenwerkingsverband tussen lokale overheid, politie en inwoners uit een bepaalde buurt. Een BIN wil het veiligheidsgevoel verhogen, de samenleving in de buurt versterken, de buurtbewoners bewust maken van het belang van criminaliteits- en brandpreventie en een samenwerking tussen burger en politie realiseren op vlak van informatie uitwisseling.

Dit alles gebeurt door preventiemaatregelen aan te moedigen, de burger zelf te betrekken bij de veiligheid in zijn omgeving en de aangifte-  en meldingsbereidheid van de bevolking te verhogen.

De huidige bestuursmeerderheid is het idee genegen. We verwachten van hen dan ook dat er zeer spoedig concrete beslissingen worden getroffen. Onder welke benaming men dit initiatief wil uitwerken is nog afwachten, is het nu een BIN of gemeenschapswacht.  Gemeenschapswacht is tenslotte één overkoepelende naam voor alle niet-politionele, publieke veiligheidsfuncties en herkenbaar aan hun uniforme werkkledij.