Uw straat een fietsstraat?

Op 15 oktober 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

Initiatieven die de verkeersveiligheid bevorderen, kunnen we bij N-VA alleen maar toejuichen. Daarom stelde N-VA tijdens de gemeenteraad van november 2014 reeds voor om het concept van de fietsstraten uit te rollen in onze gemeente.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar nu probeert de huidige bestuursploeg stilaan om hierin mee te stappen. Net voor de vakantie besliste het College namelijk om voor een proefperiode van 6 maanden enkele straten in te richten als fietsstraat. We moeten echter vaststellen dat de straten die nu recent werden ingericht als fietsstraat rustige straten zijn waar eigenlijk geen problemen waren tussen autoverkeer enerzijds en fietsers anderzijds. De maatregel schiet zijn doel dus voorbij in deze straten.

Veilig naar school en station

Als de huidige bestuursploeg echt iets wil doen aan de veiligheid van de fietsers, dan gebeurt dit best niet door het inrichten van fietsstraten in reeds rustige straten maar bijvoorbeeld de schoolomgeving in te richten als fietsstraat.
We denken hierbij aan een deel van de Stationsstraat en de Maurits Sacréstraat in Merchtem, de Molenbaan in Peizegem en de Dorpsstraat in Brussegem.

Fietsinfrastructuur en knelpunten

Tijdens de voorbije legislatuur (2012-2018) werd er in de Gemeentelijke Commissie Mobiliteit een werkgroep opgericht om verschillende knelpunten voor fietsers en voetgangers in kaart te brengen.
De knelpunten zijn bekend en met het eindrapport van deze werkgroep moet de huidige bestuursploeg aan de slag. Schuif dit niet op de lange baan.
N-VA is vragende partij om ruime middelen te voorzien in de gemeentebegroting en meerjarenplanning ten behoeve van een degelijke fietsinfrastructuur.