Oppositie haalt slag thuis

Op 5 augustus 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebeleid, Gemeentebestuur, Gemeentefinanciën, Gezondheid
vuist

Uitzonderlijke, onzekere tijden zoals de huidige Covid-19-crisis, eisen uitzonderlijke maatregelen. Vermits de lokale besturen meer en meer verantwoordelijkheden toegeschoven krijgen, zijn we van oordeel dat men niet halsstarrig mag vasthouden aan de grenzen tussen oppositie en meerderheid. In deze crisis moeten we schouder aan schouder ten dienste van onze inwoners de strijd tegen dit virus aangaan. Dit kan alleen wanneer de oppositie over alle informatie beschikt over de nasleep van de eerste golf en de plannen van aanpak voor de 2e golf, inclusief de financiële impact van de Covid-19-crisis op de gemeentefinanciën.

Hier wrong het schoentje. Vandaar dat we onze verantwoordelijkheid opnamen en een extra gemeenteraadszitting rond Covid-19 hadden aangevraagd op 3 augustus 2020. Een initiatief dat ook door PRO Merchtem werd onderschreven. In eerste instantie waren we geschokt en gedegouteerd om de reacties te lezen van de meerderheidspartijen op de sociale media, nadat we ons initiatief indienden. Dit getuigde van ongelooflijke minachting voor de gemeenteraad en kinderachtige politiek. Hiervoor passen we als N-VA.

Tijdens de gemeenteraadszitting hebben we geen kritiek geleverd op het gevoerde beleid maar stelden we wel de onderlinge communicatie tussen meerderheid en oppositie aan de kaak. Uit de reacties die we ontvingen tijdens de gemeenteraad konden we afleiden dat onze bezorgdheid ook gedeeld werd door leden van het College. We zijn dan ook blij met de beslissingen en afspraken die naar voor werden geschoven door het College.