N-VA pleit voor dringende structurele oplossing inzake veiligheid

Op 3 maart 2020, over deze onderwerpen: Buurtinformatienetwerken (BIN), Sociale veiligheid en politie
inbraak

Naar aanleiding van de stijgende criminaliteit in een bepaalde regio binnen onze gemeente uitten meer en meer buurtbewoners hun bezorgdheid. N-VA deelt deze bezorgdheid en heeft in het verleden de meerderheid handvaten aangereikt om hier pro actief oplossingen voor te zoeken.

Concreet gaat dit over de oprichting van buurtinformatienetwerken waarbij buurtbewoners, gemeente en politie de handen in mekaar slaan. Een buurtinformatienetwerk (BIN) kan overlast en kleine criminaliteit signaleren en een rol van sociale controle op zich nemen. Dit is en blijft een win-win situatie voor de buurtbewoners.

De meerderheid wil hier niet op ingaan en dat betreuren we. De eventuele oprichting van een gemeenschapswacht – volgens de meerderheid in deze legislatuur – is voor N-VA veel te vaag en een druppel op een hete plaat. Voor N-VA is de veiligheid van onze inwoners prioritair.

N-VA vraagt daarom dringend structurele oplossingen inzake veiligheid.