11 JULI: VLAAMSE FEESTDAG

Op 11 juli 2021

Op 11 juli vieren we het feest van de Vlaamse Gemeenschap.

11 juli is een verwijzing naar de Guldensporenslag die in 1302 in Kortrijk aan de Groeningebeek plaatsvond. De veldslag was het hoogtepunt van de strijd tussen Frankrijk en het graafschap Vlaanderen, dat een leen was van de Franse koning. Vlaanderen mocht immers geen wol invoeren uit Engeland dat de aartsvijand van Frankrijk was. Dit trof de Vlaamse lakennijverheid, de pijler van de toenmalige Vlaamse economie, zeer hard.

De Vlaamse gilden kwamen in opstand en een Vlaams leger van piekeniers, boogschutters, boerenknechten en ambachtslieden versloeg, tegen alle verwachtingen in, het sterke Franse ridderleger op de Groeningekouter.

Vele eeuwen later werd in 1973 11 juli gekozen als feestdag van de Vlaamse Gemeenschap.11 juli werd gekozen omdat dit verwijst naar de Guldensporenslag, een moment waarop we terecht trots kunnen zijn op onze Vlaamse wortels. Het is verwijzend naar die slag, een krachtig symbool voor de standvastigheid en de vaste wil om iets wat bijna onmogelijk werd geacht, te realiseren. Het is een onderdeel van onze identiteit geworden.

Net zoals in 1302, toen de Vlaamse boerenknechten en ambachtslui streden voor het recht om zelf hun centen te beheren, zo is de Vlaamse feestdag ook vandaag de dag een herinnering aan het feit dat we dit in het Belgische “carcan” nog altijd niet hebben bereikt. Daarom is 11 juli 1302 ook vandaag actueel.11 juli gaat over onze toekomst. Onze economische toekomst . Het recht om te beschikken over de vruchten van onze arbeid.

N-VA staat voor een zelfstandig Vlaanderen waarin dit kan worden gerealiseerd. Een Vlaanderen dat aan onze gemeenschap de mogelijkheid geeft om autonoom beslissingen te nemen om beter te kunnen inspelen op de eigen specifieke noden.
Ongecompromitteerd zelfbestuur is een noodzakelijke voorwaarde om dit te realiseren.

Op 11 juli vragen wij dus respect voor onze taal, cultuur, eigenheid en centen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?