Gemeenteraad 29/04/19

Onze fractie stelde een viertal vragen.

1. Wat is de stand van zaken met de camera's ? De fietsdiefstallen aan het station lijken onverminderd door te gaan. Wij vernamen via sociale media en kranten eveneens dat er meerdere incidenten waren op "Ten Anckere". Het betreft hier om drugsgerelateerde feiten, diefstal, vechtpartijen enz. De mensen en kinderen (incl omwonenden) bekomen hierdoor een gevoel van onveiligheid en dat is absoluut te vermijden. Wij vinden ook dat een BIN hier op zijn plaats is en dit informatienetwerk hier zijn dienst kan bewijzen.

Het gemeentebestuur erkent dat de camera's hier van dienst kunnen zijn, en die gaan er nu ook heel snel komen. Men is nog steeds geen voorstander van een BIN, wel van een VIN, iets wat wij op zijn minst gezegd eigenaardig vinden. De burgermeester gaf aan dat indien iemand iets merkt, onmiddellijk de politie dient verwittigd te worden. De politiepatrouilles zullen ook opgedreven worden.

2. We merken een tanende interesse van de deelnemende gelegenheden aan de jaarlijkse kroegentocht. Na aandringen en persoonlijke bezoeken aan de etablissementen die uitgenodigd waren om deel te nemen hebben er toch een 7-tal deelgenomen. Onze vraag was of het geen tijd was om dit te evalueren en eventueel te kiezen voor een andere opzet in de komen jaren.

Men is akkoord dat dit geëvalueerd dient te worden en erkent dat een andere opzet misschien wel aangewezen is.

3. We stoorden ons aan de 2 à 3 mobilhomes die schijnbaar bijna permanent "kamperen" aan het parkeerterrein aan het kerkhof en voor een schamele 5 € per dag gebruik kunnen maken van de electriciteit en standplaats. We stellen dan ook voor om de standprijs en/of de prijs voor elektriciteit op te trekken.

Het gemeentebestuur wenst hier absoluut niet op in te gaan, en wil zelfs een laadpaal installeren om elektrisch op te laden aantrekkelijk te maken. Volgens ons is dit een fout signaal .

4. N-VA Merchtem stelt voor om de inwoners attent te maken om hun huisnummers meer zichtbaar te maken (eventueel zelfs nieuwe ter beschikking te stellen met een Vlaamse Leeuw op) en of het niet mogelijk is om aan de toegangswegen borden te plaatsen met eventueel een opschrift in de trend van "Merchtem, waar Vlamingen thuis zijn".

Het gemeentebestuur wijst erop dat de reflecterende huisnummers ter beschikking zijn, maar niet worden uitgerust  met een Vlaamse Leeuw. Men is ook geen voorstander voor borden aan de toegangswegen.