Gemeenteraad 27/05/19

Onze fractie diende 2 agendapunten in en 3 variapunten.

Agenda :

1. Naar aanleiding van de passage van het circus Pepino medio mei in Merchtem konden we constateren dat het circus 2-talige publiciteit verzorgde oa door briefjes die in de bus werden gestoken. We maken ons bij N-VA Merchtem zorgen over de toenemende verfransing. Om deze toestand in de toekomst te vermijden, vroegen we een aanvulling op het gemeentereglement, waarbij circussen die het Vlaams karakter van onze gemeente niet respecteren en geen eentalige publiciteit in het Nederlands verspreiden in de toekomst geweerd worden op ons grondgebied.

Antwoord van de meerderheid : De meerderheid argumenteert dat deze vraag niet grondwettelijk is, dat alles in het Nederlands werd gedaan tijdens de opvoering en tijdens het rondrijden met de parlofoon. Bij stemming over dit voorstel stemden lijst 1785, CD&V en Groen tegen, terwijl PRO Merchtem en N-VA voor stemden, zodat het voorstel het niet haalde.

2.N-VA Merchtem had graag een beleidsvisie van de meerderheid gezien. Het lijkt ons de normaalste zaak van de wereld dat een nieuwe bestuursploeg aan de bevolking, en dus in eerste instantie aan haar vertegenwoordigers in de gemeenteraad, uitleg verschaft over de plannen die zij heeft met de gemeente. In verschillende omliggende gemeenten werd reeds bij het begin van de legislatuur (januari 2019) zo'n visie en meerjarenplannen voor de begroting ingediend.

Antwoord van de meerderheid : Dit is nog niet gebeurd omdat de Merchtemnaar eerst nog inspraak krijgt via gesprekken in het najaar. Wij vinden dit wel erg laat om met een visie en plannen te beginnen. Straks is een zesde van de bestuurstermijn om voor de burger zicht heeft op de plannen van de meerderheid.

Varia :

1.N-VA vroeg zich af waar de verbeterde geluidsinstallatie tijdens de gemeenteraad bleef en hoe het zit met auditieve opnames? Daarenboven vroegen we ons af wat de kostprijs zou zijn.

Antwoord van de meerderheid : Tegen de zomer voor ongeveer 7500 euro.

2.Hoe zit het met de leegstand in de gemeente ? In het verleden is daar een belasting op ingevoerd, waar wij mede voorstander van zijn. We vragen ons af wat het effect is van die belasting.

Antwoord van de meerderheid : Er is een daling van 41 leegstaande panden in 2014 tot 4 in 2018.

3.Verplaatsing container voor plastiek op het containerpark. We merken op dat er nog geen (beloofd) gevolg is gegeven aan onze vraag om deze te verhuizen naar een plaats die het voor de gebruikers veiliger maakt om hun afval te deponeren.

Antwoord van de meerderheid : Dit werd inderdaad beloofd en dient uitgevoerd te worden door Intradura. De bevoegde schepen beloofde dat dit op korte termijn wordt aangepakt.