Gemeenteraad 26/11/18

Onze fractie diende de volgende punten in :

1. European Disability Card

Tijdens de gemeenteraadszitting van 26 maart 2018 hebben we unaniem het principe van de European Disability Card goedgekeurd. We moeten echter vaststellen dat onze gemeente nog niet vermeld is op de lijst waar het gebruik van deze kaart mogelijks is nl. https://eudisabilitycard.be/nl/de-partners-van-de-european-disability-card. N-VA Merchtem gaat ervan uit dat hiervoor al stappen ondernomen zijn om deze registratie in orde te brengen en vraagt dus wanneer hier initiatief voor werd genomen ?

2. Plaatsing van camera’s

In het kader van veiligheidspreventie en diefstalpreventie werd besloten om budgetten vrij te maken voor de aankoop van camera’s. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de aankoop van een aantal camera’s en de inzet van deze camera’s (station, sportcomplex, ..)?

3. Dragen van religieuze symbolen in openbare gebouwen

Welke criteria hanteert het College inzake het dragen van religieuze symbolen door personeelsleden en vrijwilligers in openbare gebouwen?

4. Winterdorp Santa Martinas

Winderdorp Santa Martinas is een nieuw privé initiatief in onze gemeente dat we zeker een kans moeten geven. We moeten wel vaststellen dat hierdoor voor de periode van ongeveer een kleine maand we wel een groot aantal parkeerplaatsen verliezen in het centrum van onze gemeente. Welk alternatief rijkt het College aan om dit verlies op te vangen?

Daarnaast namen wij het volgende standpunt in i.v.m de stedebouwkundige verordening inzake het uitrustingsniveau bij meergezinswoningen :

We hebben vastgesteld dat elke partij in aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen enorm veel aandacht had voor de mobiliteitsproblematiek en de daaraan gekoppelde parkeerproblematiek. Vermits het oprichten van meergezinswoningen impact heeft op het parkeren zijn we tevreden dat er in deze verordening ook concrete afspraken vermeld worden en parkeercoëfficiënten voor zowel fietsen als wagens worden vastgelegd. We stellen echter vast dat we hier enerzijds bepaalde richtlijnen inzake het aantal parkeerplaatsen in appartementsgebouwen opleggen en anderzijds op onze eigen richtlijnen onmiddellijk uitzonderingen toestaan. We laten de deur open om broodnodige parkeerplaatsen af te kopen en dit tot 3 parkeerplaatsen in grotere appartementsblokken. Het “afkopen” zoals vermeld staat in de verordening impliceert het recht van de bouwheer om minder parkeerplaatsen aan te leggen op voorwaarde dat er voldoende betaald wordt.

We erkennen en dat men de bouwheer de verplichting oplegt om dit te verduidelijken en dat het College dan zal beslissen of de aangehaalde redenen al dan niet aanvaardbaar is, maar ... onze fractie is echter van oordeel dat met het voorstel zoals het nu voorligt een verkeerd signaal wordt gegeven en er tegenstrijdige regels in opgenomen zijn. We zijn van oordeel dat we geen halfslachtige richtlijnen moeten uitvaardigen waarbij we onze goedbedoelde intenties onmiddellijk ondermijnen. Onze fractie kan deze verordening enkel maar goedkeuren op voorwaarde dat de afwijkingsregels met betrekking tot de afkoop van parkeerplaatsen in dit voorstel worden geschrapt.