Gemeenteraad 26/08/19

Op de gemeenteraad, net na de kermisweek, stelde onze fractie de volgende variavragen :

1. Betreffende windmolens en klimaatengagement.

Nu de raad van vergunningsbetwistingen de plaatsing van windmolens te Peizegem nog onwaarschijnlijker heeft gemaakt, vragen we ons bepaalde zaken af.

Zo zijn we zeer benieuwd naar het standpunt dat het bestuur zal innemen, daar de huidige coalitiepartners omtrent dit dossier er toch wel een afwijkende visie op na hielden naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen.

Daarnaast kunnen we er niet omheen dat onze gemeente zich engageerde tot een CO2-reductie van 20% tegen 2020. Aangezien de windmolens er vermoedelijk niet meer zullen komen tegen dan, vragen we ons af of er financiële consequenties zijn indien de gemeente dit niet haalt. We stellen ons ook vragen bij een engagement van 40% tegen 2030 als men in de periode 2011-2019 slechts een reductie van 6% bewerkstelligde.

Onze fractie is niet tegen deze reductie en dit engagement, maar vraagt dat er haalbare alternatieven uitgedacht worden die over een voldoende draagvlak bij de bevolking genieten en dat er realistisch gewerkt wordt. Het verleden heeft intussen immers duidelijk aangetoond dat het ondoordacht doordrukken van een beleidsbeslissing zonder voldoende het draagvlak gezocht te hebben bij de betrokkenen, nefast werkt.

2. Toekomstforum Halle-Vilvoorde

Het toekomstforum Halle-Vilvoorde heeft als bedoeling om acties en plannen op te zetten ivm thema’s zoals werk, economie, mobiliteit, integratie,veiligheid, taal & cultuur. Dit zijn voor ons erg belangrijke punten en we vroegen ons bijgevolg af waarom het college geen vertegenwoordiger afvaardigt.

De meerderheid heeft de oppositie uitgenodigd om hier aan deel te nemen. Wij beloofden onze gemeente waardig te vertegenwoordigen en hierover feedback te geven.