Gemeenteraad 25/02/19

Onze fractie leverde op 25/02 een positieve bijdrage in de gemeenteraad.

Er werden twee agendapunten en 4 variavragen ingediend.

  • Agendapunt 1 : Informatieborden langs de invalswegen

We stelden voor om langs de belangrijkste invalswegen van Merchtem LED borden te plaatsen om de burger goed te informeren. Op deze borden kunnen immers kosteloos de activiteiten van verenigingen aangekondigd worden, alsook wegenwerken. Ook voor de lokale middenstand kunnen deze borden een meerwaarde betekenen. Zij kunnen deze bijvoorbeeld huren om op te adverteren.

  • Agendapunt 2 : BIN informatienetwerken

Behalve Groen! was iedereen dit idee genegen. Er wordt over de grenzen van meerderheid en oppositie heen een werkgroep opgericht om dit idee te bekijken en (hopelijk) tot uitvoering te brengen.

  • Varia 1 : voorkeursbehandeling bij het aanduiden van jobstudenten

N-VA vindt het oneerlijk dat kinderen van personeel een voorkeursbehandeling krijgen bij het aanduiden van de jobstudenten . Voor ons is een Merchtemnaar een Merchtemnaar en hebben jongeren uit de gemeente wiens ouders niet aan de gemeente werken evenveel recht om vakantiewerk aan de gemeente te verrichten als jongeren wiens ouders dat wel doen.

  • Varia 2 : Gevaarlijke plaatsing container voor plastic op het containerpark

Schepen De Valck erkent dat deze container op een gevaarlijke plaats staat en is bereid om de situatie te bekijken en op te lossen door bv. een herziening van de inrichting.

  • Varia 3 : Chemin 12

Chemin 12 is de verbindingsweg tss Koeweidestraat en Terspelt. We kaartten aan dat deze weg dient verhard te worden aangezien tijdens de winterperiode de staat erbarmelijk is, en nu zeker met de opbouw van het Business Park Thomas. Schepen Elpers erkent dit, en gaat samenzitten met de bouwheren om te zien of er een oplossing met gravel of een andere grondstof mogelijk is, om de toegang (vooral tijdens de werken) te verbeteren.

  • Varia 4 : verkeerssituatie Kruidvat

De verkeerssituatie aan het Kruidvat is bij het laden en lossen erg gevaarlijk. We stelden dus de vraag of het mogelijk was deze te verbeteren door bv. vaste tijden af te spreken (wanneer er weinig verkeer is), te lossen langs de achterzijde, ... Schepen Casier erkent dat dit een probleem is en bevestigde dat er met Kruidvat dient samen gezeten te worden om dit te bekijken en te verbeteren.