Gemeenteraad 25/01/21

Tijdens deze gemeenteraad brachten wij één belangrijk variapunt naar voren. 

Plannen voor stadstol en kilometerheffing vanwege Brusselse gewestregering.

Volgens het Brusselse project Smartmove zullen pendelaars uit Vlaanderen en Wallonië een tolheffing plus een kilometervergoeding dienen te betalen voor het binnenrijden van Brussel vanaf 2022. Het systeem bestaat uit een stadstol, en daarenboven een heffing per gereden kilometer die zal variëren volgens een spits-en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. Voor de Brusselaars komt er een gedeeltelijke compensatie door de afschaffing van de verkeersbelasting. Voor de Vlaamse en Waalse autopendelaars is het een nieuwe bijkomende belasting. De belasting zal gelden over de volledige oppervlakte van het Gewest. Hoewel de exacte modaliteiten nog bekend moeten worden is het duidelijk dat het hier gaat om een fiscale ongelijkheid en een platte belastingsverhoging voor de autopendelaars.


Het argument dat Brussel enkel maar gebruik maakt van zijn gewestelijke autonomie gaat hier niet op. Het hoort niet dat het ene gewest zomaar beslissingen neemt en de inwoners van de andere gewesten hiervoor laat opdraaien. Als je alleen maar de lusten wil, en alle lasten bij iemand anders gaat leggen, is dat gewoon vijandig nabuurschap.


Uiteraard heeft dit ook zijn invloed op onze gemeente. Uit cijfers van FOD Mobiliteit & Vervoer blijkt dat er in Merchtem ca 2.200 inwoners tewerkgesteld zijn in het Brussels Gewest. Volgens de dienst statistiek Statbel, is hiervoor ongeveer 40% aangewezen op hun wagen om hun werkplek te bereiken, vaak omdat er geen of onvoldoende alternatieven zijn. Denk ook aan de mensen van onze gemeente die ’s morgens eerst hun kinderen naar school brengen en dan doorrijden naar Brussel, of mensen die aangewezen zijn op een Brussels ziekenhuis.


Een belasting op het gebruik van de auto in plaats vanop het bezit is in principe niet verkeerd, maar dan moet de pendelaar kunnen beschikken over voldoende alternatieven, zoals een performant openbaar vervoer, randparkings, een uitgebreid netwerk van fietssnelwegen enz…


Als laatste argument is dat door een gebrekkige splitsing van het arrondissement B-H-V onze slachtoffers en daders inzake rechtszaken nog steeds aangewezen blijven op de rechtbank in Brussel. Om zich te verplaatsen naar het proces of om aanwezig te zijn zullen zij ook tol moeten betalen indien zij zich niet met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen.

Uiteraard is dit geen gemeentelijke bevoegdheid, dat beseffen wij ook wel, en uiteraard weten jullie ook wel dat een motie hieromtrent door het Vlaams Parlement is goedgekeurd. Maar het gaat hier om een extra financiële kost voor veel, heel veel Merchtemnaars.
Daarom vragen wij aan het College van Burgemeester en Schepenen dat men contact neemt met onze buurgemeenten en met de VVSG en in gezamenlijk overleg na te willen gaan of een gezamenlijk optreden tot de mogelijkheden behoort, om als Vlaamse Randgemeente op te komen voor de inwoners van Merchtem, teneinde deze Brusselse maatregel te verhinderen, of tenminste de impact ervan op onze pendelaars tot het minimum te beperken.

 

Antwoord bestuur :

Het bestuur vindt onze opmerking terecht en protesteert samen met enkele andere gemeenten tegen de beslissing van de Brusselse regering