Gemeenteraad 21/10/19

Onze fractie agendeerde twee variapunten

1. Contactmomenten – Ronde Tafelgesprekken.

• Een tijd terug organiseerden jullie een contactmoment met rondetafelgesprekken voor een aantal uitgenodigde inwoners, adviesraden enz.

Wij veronderstellen dat die in een aantal rapporten met adviezen en verzuchtingen van de desbetreffende deelnemers resulteerden.

In hoeverre hebben jullie hier rekening mee gehouden en op welke manier zijn deze resultaten meegenomen in jullie beleidsplan ? Hoe evalueren jullie deze contactmomenten, aangezien deze toch werden begeleid door een externe firma en dat tegen een bepaalde prijs. Daarnaast was er slechts geringe belangstelling. Waar zien jullie eventueel verbetering mogelijk ?

• Antwoord bestuur : Men erkent dat er weinig belangstelling was voor ronde tafelgesprekken en volgt onze mening dat er in de toekomst beter over dient te worden gecommuniceerd met de geselecteerden. De mening van de betrokkenen werd wel meegenomen in hun beleidsplan , dat volgende maand voorgesteld wordt.

2. Kinderopvangplaatsen.

• Aangezien er de laatste jaren nogal wat werd bijgebouwd in de gemeente, is er naar ons inziens een tekort aan kinderopvangplaatsen . Uiteraard heb je o.a. Kind & Gezin maar anderzijds zien we ook een rol voor de gemeente weggelegd qua initiatieven om bijkomende opvangplaatsen te creëren (type Infano).

Heeft het bestuur plannen om hieraan tegemoet te komen , bijvoorbeeld door ondersteuning van crèches en onthaalmoeders ? Uiteraard zijn we op de hoogte dat er op dit moment een budget is voorzien dat in functie van het aantal opvangplaatsen wordt verdeeld.

Blijven de huidige tegemoetkomingen bestaan of wil het bestuur hier bepaalde aanpassingen gaan doorvoeren ?

• Antwoord bestuur :

Men erkent dat er een tekort aan plaatsen is en verwijst hiervoor ook naar het beleidsplan.

In samenspraak met de betrokken organisaties zal men hieraan trachten tegemoet te komen.

Op de vraag of het gemeentebestuur plannen had om de tegemoetkomingen voor crèches en onthaalouders aan te passen, werd negatief geantwoord. De bestaande maatregelen blijven dus bestaan.